13 september 2010

Social Media zakelijk inzetten: deel 2, Social Media Beleid

Met het eerste deel ben je aan het denken gezet over jouw Social Media strategie en beleid. Als je nu meer inzicht hebt in de strategie die je wilt gaan volgen, nu dan tips en leidraden over hoe en welke Social Media in te zetten.
Welke bekende en in Nederland actieve Social Media zet ik in? Op welke manier, met welke kanalen, hoe intern verdeeld en ingedeeld?
Een eerste stap naar een structuur en beleid ten aanzien van de Social Media inzet!

Je kan binnen de strategiën een drietal doelen onderscheiden en moet daar verschillende kanalen binnen de sociale netwerken voor inzetten:
Nieuwsdeling en Informatie (Acquisitie)
- Verkoop (Omzetverhoging)
- Klantenvoordelen en Service (klantenbinding)


Voordat ik dieper op de verschillende doelen en de (on)mogelijkheden in ga eerst eens kijken naar de verdeling en indeling van het werk dat erbij komt kijken. Belangrijk is dat ieder kanaal binnen het sociale netwerk namelijk een duidelijk uiterlijk krijgt en het persoonlijk wordt op die manier. Jouw bedrijf, de mensen die er werken en jouw produkt krijgen een gezicht! Belangrijk om dit te realiseren bij alles wat je doet.
Bovendien moet er continu reaktie mogelijk zijn of je moet de exacte tijden dat men reaktie mag verwachten duidelijk communiceren. De sociale netwerken zijn over het algemeen snelle en direkte media. Ook weer heel belangrijk omdat ze bijzonder transparant zijn. Als iemand je iets vraagt, ziet iedereen dat. Hoe snel en op welke wijze het bedrijf reageert, ziet dus ook iedereen. Als je dit goed doet een ideale manier om iets negatiefs(foutje in produkt bijvoorbeeld) in iets positiefs om te zetten(snelle, goede oplossing).
Als je jezelf van deze bovenste twee zaken goed bewust bent, zijn er nog een aantal aandachtspunten om op te letten. Wanneer je dat doet zal er op langere termijn duidelijk resultaat zichtbaar zijn op de verschillende vlakken die in de doelen genoemd zijn. 


De aandachtspunten:
Zorg dat al het personeel op dezelfde manier de profielen aanmaakt en beheert. Organiseer eventueel centraal beheer binnen het bedrijf.
- Communiceer dit duidelijk en bij voorkeur met een soortement aftrap-bijeenkomst waar alles exact uitgelegd wordt en gezamenlijk gedaan wordt. Controle is dan niet meer achteraf nodig omdat je iedereen tegelijk activeert of aanpast als ze al actief waren en dit middels een leuke interactie gelijk gecontroleerd wordt.
- Beheer en maak zelf het bedrijfsprofiel dat gekoppeld is aan alle persoonlijke profielen.
- Gebruik binnen de sociale netwerken verschillende kanalen voor de verschillende doelen.
- Maak duidelijk welk kanaal waarvoor bedoelt is.
- Maak duidelijk wie binnen het bedrijf verantwoordelijk zijn voor het kanaal. Wie is het gezicht en doet het werkelijk?
- Maak duidelijk wanneer en hoe er reaktie verwacht mag worden. Denk hierbij aan tijden buiten de gebruikelijke bedrijfstijden en welke hulpmiddelen(devices en apps) je voor wie moet regelen.
- Zorg dat jijzelf en alle mensen binnen het bedrijf interactief zijn. Alleen toekijken is dodelijk, en in dat geval kan je het dus beter helemaal niet doen.


Kijken we naar de belangrijkste Social Media in de BeNeLux op dit moment dan zijn dat:
- LinkedIn(LI)
Internationaal zakelijk profielen-netwerk met mogelijkheid van personen- en bedrijvenprofiel. Duidelijk zakelijk karakter en daardoor ook niet voor alle doelen geschikt. Veel belangrijke sharing mogelijk, waaronder timeline(heet hier "activity"). de timeline is op meerdere plekken zichtbaar en zeer prominent aanwezig. Deze kan gekoppeld worden met de timeline van het "pure" timelinenetwerk Twitter. Interessante bedrijfsgroepen met interactie mogelijkheden als promotie en discussie. Gezien zakelijk karakter laatstgenoemde voornamelijk B2B. Ook in "gratis"-variant voldoende mogelijkheden. Bij uitbreiding naar betaalmodel zeer veel mogelijkheden, waaronder ads en aanbiedingen.  
- FaceBook(FB)
Internationaal profielen netwerk met mogelijkheid van personen- en bedrijvenprofiel. Duidelijk een meer privé dan zakelijk netwerk in vergelijking met LI en mede daardoor niet voor alle doelen geschikt. Veel belangrijke sharing mogelijk, waaronder timeline(heet hier "wat ben je aan het doen"). Kan ook gekoppeld worden met je Twitter. Interactie, promotie en discussie zakelijk gezien minder mogelijk. Profilatie en sharing naar consumers(B2C) daarentegen zeer goed mogelijk.
- Twitter
Internationaal netwerk waar je puur timeline deelt, die hier weer "tweets" heten. Gekoppeld aan een beperkt profiel. Door alle timeline in de andere netwerken te koppelen, kan je mobiel éénvoudig al jouw Social Media vanaf je smartphone bijhouden. Goede categorisatie vanuit die andere Socials is dan belangrijk, alsmede gebruik van de juiste hashtags(#-tags). Gezien de groeiende populariteit net als voor FB zeer veel apps verkrijgbaar.
Ideaal voor nieuws-, kennis- en promotiedeling. Zeer geschikt als transparant communicatiekanaal met jouw klanten en relaties. Denk aan klantenservice en support. Splitsen van de kanalen is hier zeer belangrijk, evenals personalisatie van deze kanalen. In deel 3 hier meer over.
- NetLog(NL)
Internationaal netwerk met nadruk op BNL en DACH gebied. Vergelijkbaar met FB maar duidelijk nog minder populair en met minder mogelijkheden en apps. Groeit ook minder snel dan Twitter en FB, maar mag zeker niet vergeten worden.
- MySpace(MS)
Internationaal netwerk. Zeer vergelijkbaar met FB en NL. In Nederlandse taalgebied ondergeschikt aan hiervoor genoemde, maar wereldwijd zeer zeker niet uit te sluiten.
- Xing
Internationaal zakelijk netwerk. Zeer vergelijkbaar, oook qua B2B mogelijkheden, met LI maar dan met zeer grote nadruk op het DACH gebied en Spanje.
- Hyves
Nationaal profielen netwerk met ook weer mogelijkheid van zakelijk profiel of pagina. De timeline heet hier "WieWatWaar". Zeer vergelijkbaar met FB, echter binnen Nederland veel groter en daardoor interessant. Net als FB en Twitter onmisbaar in sharen en promoten/aanbieden naar de (Nederlandse) klant, dus B2C.


Naast bovengenoemde sociale netwerken zijn er natuurlijk veel meer, maar qua zakelijke inzet(B2B en B2C) zijn dit voor de BeNeLux de belangrijkste Social Media met de juiste mogelijkheden. Belangrijk vanwege de dekking en het aantal mensen wat erop aktief is. Met name FaceBook, Twitter en NetLog groeien momenteel erg hard. Hyves en LinkedIn zijn nationaal gezien al onmisbaar. XING is onmisbaar als u "duitstalig" zaken doet.


Een beschrijving van de doelen binnen de strategiën en netwerken, evenals de te gebruiken kanalen binnen die netwerken volgt in het volgende deel begin volgend jaar. Zodat je meer inzicht krijgt in die verschillende doelen en kanalen en ze op de juiste manier inzet met duidelijke, inhoudelijk omschrijving en voorbeelden. Ook de zogenaamde "chat"-mogelijkheid binnen de diverse sociale netwerken krijgt in deel 3 aandacht. Nu eerst allemaal met de 1e twee delen aan de slag ;-)


Suc6 weer met alle nieuwe informatie. Laat eens horen wat je ervan vindt en hoe het gaat. Wil je meer info of heb je nog vragen, neem dan contact op.


Groetjes van OMA

11 opmerkingen:

  1. Tot nog toe mooi draaiboek voor de Social Media. We zijn nu alweer benieuwd naar volgende deel.
    We worden aan het denken gezet, waardoor we ook direkt actief ermee zijn. Stellen onszelf de vragen en gaan dan volgens de antwoorden aan de slag.

    Het beleid bij ons bedrijf is in het veranderproces conform jouw draaiboek. Als we niet overal uitkomen, neem ik contact op.

    Thx OMA

    Wie had kunnen denken dat niet een moderne Social actieve jongeling, maar een digitaal omaatje ons ging helpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er goed en overzichtelijk uit. Makkelijk geschreven en te begrijpen! Jullie noemen goed de belangrijkste zaken op in een duidelijke volgorde.

    Wanneer komt deel 3?

    Groet,
    Rogier

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thx voor het compliment Rogier. Deel 3 komt begin volgende week en is voornamelijk praktijk/gericht. Na deel 1 en 2 begrijp je goed hoe en waar je bepaalde inzet wil; deel 3 laat precies zien hoe je het exact moet doen allemaal.
    Hoop dat je met de 3 delen dan goed aan de slag kunt.

    Groetjes van OMA

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hans,

    Mis een kanaal als Youtube, ondertussen de 2e zoekmachine na Google. Een goed filmpje op Yoube, hoe simpel ook, met goede titel en goede tags staat binnen een kwartier in de zoekresultaten van Google.

    GJ

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klopt GJ,

    de sociale netwerken waar je video's en foto's deelt, mag je idd niet vergeten. Dat ga ik in het draaiboek Social Media zakelijk gebruiken dan ook zeker niet doen.

    Omdat deze echter een totaal andere benadering vragen dan de sociale netwerken met profielen en timeline worden ze in een later deel waar ik dieper op de verschillende sociale netwerken in ga uitgebreid meegenomen.

    Groetjes van OMA

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe een stage opdracht over hoe mijn stage bedrijf social media voor b2b kan inzetten en deze informatie is heel erg nuttig.. bedankt!

    Groet,

    Marrit

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan alleen deel drie niet vinden??

    Groet,

    Marrit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi @all,

    bedankt voor alle leuke reakties gedurende de wintermaanden. Iedereen was er maar druk mee.
    Vanwege veel verzoek gaat OMA in april het lang verwachte laatste deel 3 publiceren :-)

    Gr. OMA (Hans)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Glad to hear the info helped you. I see that you just started your own WP website. If you need any help please let me know. In the mean time I think that my article about Backlinks (http://omalkmaar.blogspot.com/2011/04/backlinks-wat-zijn-backlinks-en-hoe.html) can help you out there regarding SEO ;-)

    BeantwoordenVerwijderen