17 september 2010

Gratis hulpprogramma AdWords Campagne Experimenten nu beschikbaar

Vanaf afgelopen maandag is het AdWords Campagne Experimenten (ACE) wereldwijd beschikbaar. Dit heeft Google via Inside Adwords bekend gemaakt. ACE is een gratis hulpprogramma waarmee je heel gemakkelijk en zeer nauwkeurig de gevolgen van wijzigingen in jouw zoekwoorden, biedingen, advertentiegroepen en plaatsingen kunt testen en meten.

Adverteerders wereldwijd hebben gedurende de afgelopen drie maanden deelgenomen aan de bètatest van Google. Deze testers meldden Google dat ACE hen meer zekerheid heeft gegeven over de impact van hun campagnewijzigingen. Het wordt door ACE onder meer gemakkelijker en minder risicovol om verschillende strategieën te proberen. Bovendien kan je eenvoudig vaker optimalisaties uitvoeren.

Hoe werkt Adwords Campagne Experimenten (ACE)


Normaal gesproken zou je optimalisaties binnen de lopende campagnes evalueren door de belangrijkste statistieken te vergelijken. Dit doe je het best twee á vier weken na het doorvoeren van de campagnewijzigingen. Je vergelijkt dan met de statistieken van voor de campagnewijzigingen. De verschillen in de belangrijkste statistieken beschouw je dan als het resultaat van jouw wijzigingen. Maar andere marketing- en verkooppromoties, veranderingen in de tactiek van jouw concurrenten en vraag en aanbod kunnen echter ook van invloed zijn. Zelfs factoren als weer en evenementen spelen een rol.

Split testing nu binnen Adwords


ACE voert naast de eigenlijke campagne tegelijk als experiment de nieuwe campagne uit. Zie het als een gelijktijdige split-test zoals je die vaker gebruikt in bijvoorbeeld eMail Marketing campagnes. Je bepaalt zelf het percentage verkeer dat aan elke split wordt toegewezen en welke wijzigingen je wilt testen. Kortere tests, die starten en stoppen wanneer jij dat wilt, kan je met deze split-test benadering eenvoudig uitvoeren. Bovendien hoeft jij jezelf veel minder druk te maken over de invloed van seizoenstrends en andere factoren op de resultaten. Je krijgt nauwkeurigere impactschattingen en meer mogelijkheden om de prestaties van de campagnes te testen en te verbeteren. Je kan ook experimenten instellen voor campagnes in het zoeknetwerk en het Display Netwerk.

Starten met ACE


Vrij snel zal je ACE bij 'Campagne-instellingen' zien bij de aanmelding AdWords. Je kan dan Veelgestelde vragen in het Helpcentrum raadplegen voor meer informatie over het gebruik en de mogelijkheden van ACE. Als je er zelf niet uitkomt, mag je OMA altijd benaderen natuurlijk. Ergens in de komende weken zal ik, bij voldoende belangstelling, een keer een ACE-workshop organiseren voor degenen die zelf hun campagnes bouwen en sturen.

Nog een kleine laatste toevoeging. Mocht je nu trackingsoftware van derden gebruiken met AdWords, dan kan je de ValueTrack-parameter {aceid} in de bestemmings-URL gebruiken. Daarmee stel je vast welke klikken afkomstig waren uit de controlesplit en de experimentsplit van de campagne.Je kan daarna de gegevens segmenteren en vergelijken. Zo krijg je inzicht in de impact van een experiment op de statistieken die beschikbaar zijn in het tracking-systeem.


3 opmerkingen: