10 september 2010

Wat zijn de X-factors in de Sociale Netwerken

Waarom volgen mensen een bedrijf binnen de Social Media? Een belangrijke vraag die goed past binnen de aandacht die OMA momenteel besteed aan strategie, beleid en inzet aangaande Social Media.

Afgelopen augustus deed ExactTarget onder de internetgebruikers in Amerika een onderzoek naar de redenen en motivaties van mensen om binnen FaceBook een bedrijf, merk of vereniging te volgen. Hieruit kwamen een aantal opmerkelijke zaken naar voren die zij in de "FaceBook X-factors" op een rijtje hebben gezet.

De motivaties met de bijbehorende percentages zie je hieronder.


Opvallend is toch wel dat, in ieder geval binnen FaceBook, het ontvangen van korting en aanbiedingen bovenaan staat. Samen met het ontvangen van samples maar liefst genoemd door 76% van de respondenten!
Interactie met de bedrijven wordt door slechts 13% genoemd.
Conclusie kan zijn dat sociale netwerken zeer sociaal zijn als het om interactie en communicatie tussen mensen gaat, waar ze ook voor bedoeld zijn natuurlijk. Wanneer het om de relatie mens-bedrijf gaat, is het toch vooral direkt voordeel voor de mens die op de eerste plaats komt.

Het komend weekend volgt deel 2 van het Social Media Draaiboek hier in mijn Blog. hierin beschrijf ik uitgebreider hoe je jouw strategie en beleid bepaald ten aanzien van het zakelijk inzetten van Social Media. Wat je hiervoor van de verschillende netwerken moet weten is hierin uiteraard een essentieel onderdeel. Bovenstaand overzicht is alvast een leuk voorschot in die context.


Wil je meer inzicht of heb je vragen. Neem dan contact met ons op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten