9 oktober 2010

Rapport zakelijk gebruik social media

De meningen over Social Media en hoe deze zakelijk te gebruiken lopen enorm uiteen. Ondanks het feit dat nog steeds ruim 30% niets ziet in het zakelijk gebruik van Social Media staat Het Nederlandse bedrijfsleven wereldwijd toch op de 4e plek als het gaat om het succesvol zakelijk inzetten van Social Media zoals Twitter, FaceBook, Hyves en LinkedIn.


Nederland scoort dus goed in het zakelijk gebruik van social media. Uit een uitgebreid internationaal onderzoek van kantoorverhuurder Regus blijkt dit duidelijk. Maar liefst 48 procent van de bedrijven in Nederland zegt met succes sociale media te hebben ingezet. Het gaat dan om het werven van nieuwe klanten en het binnenslepen van opdrachten. Daarmee staat Nederland wereldwijd gezien dan op de vierde plaats achter India, Mexico en Spanje.


Bij de sociale netwerken moet je binnen Nederland denken aan netwerken als Twitter, Hyves, LinkedIn en Facebook. Het onderzoek van Regus toont verder aan dat een kwart van alle bedrijven inmiddels een substantieel deel van het marketingbudget vrijmaakt voor het gebruiken van deze nieuwe media. Ook hebben steeds meer bedrijven een directeur social media. Desondanks blijven er ook nog bedrijven die niet geloven in de kracht van social media. Nog steeds gelooft 34 procent niet dat virtuele netwerken belangrijk zijn in het werven van nieuwe klanten en opdrachten.


OMA zoekt naar bedrijven die een duidelijke case hebben als het gaat om het succesvol gebruiken en inzetten van Social Media. Deze cases wil OMA gaan delen vanuit een vast item binnen de Blog om zo andere ondernemers te helpen en te overtuigen van de mogelijkheden. Met name de toename van mobiel zoeken via ondermeer de Social Media Apps op de smartphones wil ik dan graag aandacht geven. 


Belangrijk blijft altijd hoe je Social Media verstandig gebruikt, met de nadruk op gebruiken. Ook moet en mag je de belangrijkste peilers binnen de marketing van jouw onderneming nooit vergeten. Je kan een goed stappenplan vinden in het draaiboek Social Media hier op OMA's Blog. De eerste 2 delen zijn er al:
Social Media Draaiboek: Deel 1, Social Media Strategie
Social Media Draaiboek: Deel 2, Social Media beleid.


Het complete rapport van REGUS genaamd "A global survey of business social networking" kan je hier vinden:
Volledige Rapport van Regus


Bron: Regus

1 opmerking:

  1. Zelfs de bedrijven die geen heil zien in het rechtstreekse klantcontact of nieuwe contacten aanboren via social media, zullen er toch aan moeten geloven.
    Alleen al voor een ieder die hoog in de googleranking wil scoren, kan haast niet meer om de links op social media sites heen.

    BeantwoordenVerwijderen